logo

معیارهای انتخاب سهام مناسب چیست؟

خانهآموزش بورسعمومیمعیارهای انتخاب سهام مناسب چیست؟

سوالی که همیشه برای سرمایه گذاران بورس وجود دارد این است که بهترین روش انتخاب سهام مناسب چیست؟ چگونه و بر اساس چه پارامترهایی میتوان سهام سودآور را شناسایی کرد؟ واقعیت این است که پیوستن به بازار بورس می‌تواند همراه با موفقیت‌های مالی و شکوفایی اقتصادی برای‌تان باشد. اما اگر بی‌گدار به آب بزنید و دقیقا ندانید که قرار است در این بازار بزرگ با چه ترفند و استراتژی‌هایی رو به جلو گام بردارید، احتمال موفقیت‌تان اندک می‌شود.

پس بهتر است که تلاش‌تان را برای یادگیری پیچ و خم‌های تالار بورس و انتخاب سهام مناسب به کار بگیرید و با دانش در این زمینه مشغول به فعالیت شوید. به طور کلی بازار بورس جایی است که در آن، سهام شرکت‌های مختلف تولیدی دادوستد می‌شود. تعداد کثیری از شرکت‌های فعال در بازار داخلی در این بازار حضور دارند .شرکت‌هایی که در صنایع مختلف فعالیت دارند و بازارهای گوناگونی را پوشش می‌دهند. از میان این همه گزینه باید به سراغ خرید سهام کدام شرکتها بروید؟ در خرید سهام باید به چه نکاتی دقت کنید؟ با ما همراه باشید تا به پرسش‌هایی در این‌باره پاسخ بدهیم.

نقدشوندگی سهام را به عنوان پارامتر مهم انتخاب سهام مناسب در نظر بگیرید

زمانی که سرمایه‌گذاری می‌کنید و قصد خرید سهام در بازار بورس را در سر می‌پرورانید باید به ویژگی‌های سهمی که می‌خرید هم دقت زیادی داشته باشید. یکی از مهمترین روشهای انتخاب سهام مناسب، قابلیت نقدشوندگی آن است. اما شاید از ظاهر این عبارت به خوبی متوجه مفهوم آن نشوید. زمانی که شما سرمایه‌گذاری می‌کنید باید به دنبال این باشید تا زمینه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، آن‌قدر پررونق و مناسب باشد که اگر در تنگناهای زندگی به صورت فوری به سرمایه‌تان احتیاج پیدا کردید، آن سرمایه را بفروشید و به پول نقد تبدیل کنید.

 پس یکی از مهمترین عوامل انتخاب سهام مناسب و سودآور این است که به سرعت و راحتی بتوان آن را به پول نقد تبدیل کرد. مثلا اگر یک ملک را خریداری کرده‌اید یا یک ماشین لوکس یا هر چیز دیگری،  زمانی که به پول نیاز دارید به دنبال این خواهید بود که آن ماشین را سریعتر بفروشید و به پول نقد برسید. در این مسیر نیاز دارید که به دنبال مشتری باشید و با مبلغی مناسب در زمانی مناسب و سریع، دارایی را بفروشید و به پول برسید. 

در بازارهای مختلف، نقدشوندگی به شکل‌های متفاوتی است. مثلا شاید نقدشوندگی یک زمین یا یک باغ چندان راحت نباشد. در بازار بورس، فرایند نقدشوندگی سرمایه و دارایی به پول نقد نسبت به بازارهای دیگر سریع‌تر و ساده‌تر است و یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب سهام مناسب به شمار می رود.

 اما از میان سهام شرکت‌های مختلف هم باز بعضی از شرکتها نقدشوندگی بالاتری دارند. مثلا خرید و فروش آنها در بازار بورس بیشتر از گزینه‌های دیگر انجام می شود. به همین خاطر، هر زمان که قصد فروش به سرتان بزند، مشتری پر و پاقرصی وجود دارد که سهام‌تان را بخرد و شما را بی‌معطلی به پول برساند.

اما به طور خلاصه، کدام سهام از نقدشوندگی بیشتری برخوردار هستند؟ به میزان خرید و فروش سهام هر شرکت در طول روز دقت کنید و ببینید که این میزان بالاست یا اندک. بدیهی خواهد بود که هر چقدر میزان خرید و فروش سهام یک شرکت در طول روز بیشتر باشد، قابلیت نقدشوندگی آن هم بالاتر خواهد بود. همچنین بررسی درصد سهام شناور نمادها می تواند راهنمای موثری در بررسی قدرت نقدشوندگی سهم باشد.

حداقل مقدار سهام شناور می تواند 5% باشد ولی حداکثری برای آن وجود ندارد. به طور کلی هر چقدر درصد شناور سهام به میانگین شناوری که حدود 21% است نزدیکتر باشد می توان اینگونه تعبیر کرد که سهم از قدرت نقدشوندگی خوبی برخوردار است.

چگونه می توان سودآوری سهام شرکتها را زودتر پیش بینی کرد؟

حتما می‌دانید که هر سهم از یک شرکت که در بازار بورس خرید و فروش می‌شود، بخشی از مالکیت آن بین افراد مختلف جابه جا می شود. به این معنا که شما به تعداد سهامی که از هر شرکت فعال در بازار بورس خریداری می‌کنید به همان اندازه در مالکیت آن سهیم می‌شوید.

 قصد هر شخص از سرمایه‌گذاری هم چیزی نیست جز رسیدن به سود. پس در خرید سهام مناسب هم باید به دنبال گزینه‌ای باشید که برای‌تان سود بیشتری به همراه ‌آورد. سودآوری سهام از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای خرید در بازار باید به آن دقت کنید. 

 برای اینکه یک شرکت به سودآوری مطلوبی برسد و در مقایسه با رقبای خود در تولید سود پیش بیفتد باید مزایایی اقتصادی داشته باشد. در واقع، برای اینکه بتوان به یک شرکت اعتماد کرد باید به چیزی خاص در آن مجموعه دلخوش باشید. این‌طور نیست؟ کارشناسان چند معیار را برای داشتن مزیت اقتصادی شرکت‌ها در نظر می‌گیرند. 

عوامل موثر بر سودآوری شرکتهای بورسی را بشناسید

1- دارایی‌های نامشهود مانند برند یا نام تجاری، مجوزهای دولتی، حقوق مالکیت معنوی مانند حق اختراع از جمله دارایی‌های نامشهود یک شرکت هستند. شرکتی دارای مزایای معنوی و نامشهود نسبت به رقباست که صاحب دارایی‌هایی است که به شکل فیزیکی نمود ندارند اما روی عملکرد، شهرت و محبوبیت مجموعه اثرات مثبت دارند. به این شرکت‌ها بیشتر می‌توان برای سرمایه‌گذاری اعتماد کرد زیرا دارای مزایای رقابتی و اقتصادی مطلوبی هستند.

 2- در صورتی که ترک یک شرکت از سوی مشتریان باعث شود که هزینه زیادی به آنها تحمیل شود، امکان اینکه مشتریان قصد ترک شرکت‌ مذکور را کنند بسیار کاهش پیدا می‌کند.

یه طور مثال اگر هزینه جایگزین کردن محصولات و خدمات شرکتی دیگر به جای استفاده از محصولات و خدمات شرکتی که اکنون به عنوان مشتری به آن رجوع می‌کنید بسیار زیاد باشد، ترک کردن شرکت فعلی برای‌تان به صرفه نخواهد بود.

در نتیجه این می‌تواند یک مزیت اقتصادی برای شرکت‌ها باشد. شرکتی که مشتریان آن نتوانند آن را ترک کنند، مزیت حفظ و نگهداشت مشتریان را دارد. حفظ و نگهداشت مشتریان هم باعث می‌شود تا هر شرکتی رونق اقتصادی‌اش را حفظ کند. برخی از صنایع کم‌یاب و خاص دارای این ویژگی هستند.

 3- قیمت‌های اندک محصولات و خدمات هم یکی از مزایای رقابتی و اقتصادی شرکت‌هاست. اگر یک شرکت بتواند، هزینه‌های تولید خود را کاهش بدهد از رقبایش پیشی می‌گیرد. این کاهش هزینه می‌تواند به واسطه تولید انبوه یک محصول باشد یا بنا به کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف تولید از روش‌های گوناگون رخ بدهد. 

 4- اگر یک شرکت، دست به تولید محصولات و خدماتی بزند که برای محصولات و خدمات موجود در بازار فعلی به عنوان مکمل به شمار می‌روند به مزیت رقابتی ویژه‌ای دست پیدا خواهد کرد. یعنی توانسته است به یک رهبر در بازار محصولاتی بدل شود که نوین هستند و در کنار بازار محصولات و خدماتی دیگر مفید واقع می‌شوند.

با ساده ترین روش انتخاب سهام مناسب آشنا شوید

پس هنگامی که به دنبال روش انتخاب سهام مناسب می گردید ، به این موارد دقت داشته باشید. باید شرکت مورد نظرتان دارای مزیتی رقابتی باشد تا امکان رشد و سودآوری برایش فراهم باشد. اگر یک شرکت بسیار عادی باشد و از جایگاه ویژه و خاصی در بازار و صنعت برخوردار نباشد، چطور می‌توان به آن تکیه کرد و انتظار داشت که سودی مناسب به شما عرضه کند. 

در واقع باید درباره شرکت‌ها و سهام‌شان اطلاعات مفید و مناسبی کسب کنید و ببینید که سهام‌شان دارای ارزش و سودآوری هستند یا خیر. تمام این نکات منجر به شناسایی سهام ارزنده و سودآور می‌شود. از سوی دیگر به یاد داشته باشید که در هنگام انتخاب سهام سودآور به ویژگی های  فردی و میزان ریسک پذیری خود و همچنین سودی که انتظار دارید در این نوع سرمایه گذاری کسب کنید راحتما مدنظر قرار دهید.

بنردسته بندی:عمومی

نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

نظر